Wednesday, December 27, 2006

Sigaren en polemiek

Ik zit hier voor de pc met een (waarschijnlijk dure) dikke handgerolde Cubaanse die ik voor Kerst heb gekregen van mijn dochter en 't is absoluut geen zicht. Een goeie sigaar, Jack Daniels', een glas water om te blussen en Jef Neve op de achtergrond, wat hoeft een mens meer op een winterse vakantie-avond ? Een polemiekske starten misschien ?


YG, die klaarblijkelijk ook niet aan het jaarlijstjesgedoe kon ontsnappen, doet nogal negatief over de 0110 concerten. En nu vind ik dat net hét cultureel evenement van het afgelopen jaar !

Toegegeven in Brussel was het muzikaal niet veel soeps. Zo heb ik, sinds ik zelf op het podium stond met de S&B-Band, nooit meer iemand zo vals horen zingen als de drummer van Wallace Collection tijdens het slotnummer. In Antwerpen gaven de mannen van Deus echter het concert van hun leven (heb ik achteraf op tv mogen zien, ne mens kan helaas niet tegelijkertijd in Brussel, Gent en Antwerpen vertoeven).

Maar daar ging het allemaal niet om. Belangrijk was dat er eindelijk eens iemand (Barman dus) een middenvinger heeft durven opsteken naar het Vlaams Belang en een publiek de gelegenheid gaf om hetzelfde te doen. Meer hoeft dat niet te zijn in tijden dat het merendeel van de democratische politici en de persmeute het VB met fluwelen handschoenen aanpakken en hen zelfs salonfärtig verklaren.

Dat er volgens grote filosoof en politicoloog Urbanus maar weinig allochtonen waren ? Dat de datum slecht gekozen was omwille van de ramadan ? Wat doet dat er toe ? Heeft verdraagzaamheid en anti-fascisme enkel met migranten te maken ? Waarom zouden de jonge Marokkanen daar in grote getale aanwezig moeten zijn geweest ? Rock interesseert die gasten geen éne moer !

En dat heel de kerk al overtuigd was ? Wel, ge kunt niet geloven wat een goed gevoel dat geeft om daar tussen de massa te kunnen constateren dat je toch niet alleen staat met je afkeer tegen al dat zwart vergif !





PS : Voor proeve van mijn vocale misbaksels gelieve u te wenden tot de Swinger op de Van Dycklaan te Z. Die heeft nog wel één en ander op tape.

No comments: